Z regionů

Úřady prosazují nechtěnou tramvajovou trať, odpor obyvatel sílí

Vedení města Ostravy prosazuje tramvajovou trat’ v Porubě od Slovanu k nákupnímu centru Globus. Obyvatelé místa, kudy má trať vést, proti záměru od počátku protestují. Nyní se záměr postavit trať dostal na krajský úřad k posuzování vlivu na životní prostředí – EIA. Plán postavit tramvajovou trať se skrývá pod názvem Ekologizace veřejné dopravy Ostrava-Poruba.  Město Ostrava předložilo neustále přepracovávanou verzi projektu již potřetí.

Nelidský postup města?

„Postup Ostravy považuji za nelidský. Jednání města budí dojem, že do procesu EIA dalo přepracovanou dokumentaci záměrně v době koronavirové krize, kdy má široká veřejnost řadu jiných, existenciálních starostí,“ uvedla Markéta Vysloužilová ze spolku Prosíme, přemýšlejme, který vznikl na protest proti chystané stavbě. Připomínky lze podat do začátku května. Podle ní je rovněž alarmující, že i po roce práce odborníků najatých městem jsou ve zveřejněných materiálech opět podstatné chyby a zjevné nezákonnosti. „Už nyní právníci upozornili například na to, že povinné stanovení radonového indexu proběhlo podle předpisů, jejichž platnost vypršela už na konci roku 2016,“ poukázala Markéta Vysloužilová.

Při prosazování jde logika stranou

Projekt nové tříkilometrové trati s osmi zastávkami má podle vedení města Ostravy přispět ke snadnější dopravní obslužnosti a zlepšení životního prostředí v obvodech Poruba a Pustkovec. Přípravu stavby ale dlouhodobě provází řada sporů a proti projektu se postavila i značná část obyvatel z těch částí města, kudy mají koleje vést. Ti upozorňují například na to, že podle nich projekt paradoxně zhorší kvalitu ovzduší, zvýší hlučnost a nenávratně poškodí krajinu. Petici proti projektu, jehož realizace bude Ostravu stát 2,55 miliardy korun, podepsalo téměř 5000 lidí.  Město Ostrava přišlo s průzkumem, zda si obyvatelé trať přejí. Výsledek byl nejednoznačný, navíc agentura podle zadání neměla oslovovat lidi nad 75 let. Primátor Ostravy Tomáš Macura se za toto zadání omluvil.

Nepřehlédněte:  Kupte si Zemana, Jágra nebo rubly! Pomůžete tím ochrnutému hokejistovi

Jak se zbavit oponentů

Proti projektu se postavili zastupitelé Pustkovce, přes jejichž území má trať vést. Město proto zařadilo plánovanou trať mezi strategické projekty, k jejichž realizaci nepotřebuje souhlas dotčeného obvodu.

Hrozí nekonečné soudy

Zamýšlená tramvajová trať má silně problematický úsek, a to mezi Duhou a Globusem. Má vést po mimořádně úzké Průběžné ulici, což by způsobilo problémy obyvatelům poblíž trati. „Případné rozšíření komunikací by se dělo na úkor zeleně a pohody bydlení v rodinných i bytových domech i v zařízeních pro seniory Slunečnice a na ulici Průběžná. Je nutné zdůraznit, že podél trati je řada soukromých pozemků, jejichž majitelé se záměrem nesouhlasí a pozemky Ostravě neprodají. Pokud Ostrava bude v přípravě záměru pokračovat, čeká ji s pravděpodobností hraničící s jistotou nejeden soudní spor,“ naznačila Markéta Vysloužilová.

Modrý manifest znamená nesouhlas

Spolek Prosíme, přemýšlejme zareagoval na projednávání EIA Modrým manifestem 2020 – nesouhlasným vyjádřením s projektem. Modrý manifest může podepsat každý občan, i nezletilí lidé. „Zájemci si jej mohou vyzvednout v Látkách Gábinka u Duhy, kam jej každý může následně podepsaný odevzdat. Je třeba jej podepsat do 1. května, kdy končí termín pro připomínkování EIA. Modrý manifest 2020 šíříme také mezi sousedy na sedmém a osmém obvodě v Porubě a v Pustkovci,“ popsala Martina Vysloužilová s tím, že další informace včetně všech dokumentů a petice lze získat na webu http://porubskavyzva.cz.

Tagy
Pokračovat ve čtení

Související články

Back to top button
Close
Close