Z regionů

O nechtěné tramvajové trati budou jednat veřejně

Bouřlivý průběh jednání o tramvajové trati v Porubě, která má vést až k obchodnímu centru Globus, se dá očekávat v pondělí 15. června. Na tento den svolal krajský úřad veřejné projednávání záměru města Ostravy nazvaného Ekologizace veřejné dopravy Ostrava-Poruba. Pod tímto nic neříkajícím názvem se skrývá prodloužení tramvajové trati od Slovanu přes Duhu až ke Globusu. Veřejné projednávání dopadů tohoto projektu na životní prostředí, tzv. EIA se koná v Aule Vysoké školy báňské – Technické univerzity v Ostravě v sále NA 1. Město Ostrava předkládá neustále přepracovávanou verzi projektu již potřetí.

Ve hře jsou i lukrativní pozemky

O co vlastně jde? Město Ostrava chtělo využít výhodnou dotaci Evropské unie a nechat si tak z více než 90 procent zaplatit postavení nové tramvajové tratí, která by vedla až k hypermarketu Globus. O tento projekt usiloval primátor Ostravy Tomáš Macura, který hovořil o ekologické tramvajové dopravě, ale také o možnosti přesunutí vozovny. „Stávající vozovna je prakticky v centru Poruby. Mohla by být přemístěna ke Globusu a pozemky by mohly být využity jiným způsobem,“ tvrdil před časem primátor Macura. Jde to ruku v ruce se směřováním města, které chce zastavovat proluky uvnitř zástavby. Na druhé straně si primátor odporuje, protože nová vozovna by zabrala pozemky na okraji Ostravy poblíž Globusu.

Vznikly petice proti trati

Proti vybudování tramvajové trati v Porubě se postavila část občanů Poruby. Vznikl spolek Prosíme přemýšlejte a internetové stránky Porubská výzva, kde jsou soustředěny argumenty proti výstavbě trati. Vznikly petice proti této trati. První petici podepsalo pět tisíc lidí. Město reagovalo výzkumem, v němž bylo osloveno 1600 lidí. Výsledek byl nejednoznačný, nebyli osloveni senioři nad 75 let, přesto město výsledky prezentovalo jako souhlas s tratí. Proti projektu se postavili dokonce i zastupitelé obvodu Pustkovec, přes jehož území trať má vést. Město následně zařadilo trať mezi strategické projekty, kde není potřeba souhlas obvodu. „Rozšíření komunikací pro tramvajovou trať by se dělo na úkor zeleně a pohody bydlení v rodinných i bytových domech i v zařízeních pro seniory Slunečnice a na ulici Průběžná. Je nutné zdůraznit, že podél trati je řada soukromých pozemků, jejichž majitelé se záměrem nesouhlasí a pozemky Ostravě neprodají. Pokud Ostrava bude v přípravě záměru pokračovat, čeká ji s pravděpodobností hraničící s jistotou nejeden soudní spor,“ vysvětluje Markéta Vysloužilová, která od začátku vystupuje proti tomuto projektu.

Nepřehlédněte:  Český světový unikát zůstane tam, kde je!

Město Ostrava připravilo stránky Nová tramvaj Poruba, kde je popsán projekt a jeho výhody. Na stránkách také město odpovídá na dotazy občanů.

Většina lidí, kteří bydlí v místě, kudy má vést trať, nesouhlasí s tím, aby tramvaje jezdily pod jejich okny, nelíbí se jim také, že se okolí jejich domovů promění na nějakou dobu na staveniště. Kritická situace by nastala v Průběžné ulici, která je úzká a klikatí se. Na některých místech by musela být kácena zeleň, trať by ve svahu musely podpírat pylonu. Již nyní jezdí automobily a autobusy v těsné blízkosti bytových i rodinných domů, přidání kolejí by situaci ještě zhoršilo.

Tramvaje jsou ekologičtější než autobusy

Naopak vedení města hovoří o šanci postavit trať, která bude ekologická a nahradí autobusy. Argumentuje, že se obyvatelům zrychlí doprava do centra anebo na porubské (vřesinské) koupaliště.

„Veřejné projednávání je posledním stupněm procesu EIA, kdy se může vyjádřit veřejnost. Každý může přijít, každý může poslouchat nebo i promluvit. Veřejné projednávání vychází z právních předpisů: slovo musí dostat každý a každý zmíněný problematický okruh musí být projednán,“ uvádí Markéta Vysloužilová. Argumenty veřejnosti mohou být důležité pro výsledný verdikt. Proto se čeká bouřlivé jednání.

Tagy
Pokračovat ve čtení

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Související články

Back to top button
Close
Close