Z regionů

Místo tramvaje chtějí ekologické autobusy. Město ale trvá na tramvajích

Na veřejném projednávání dopadů na životní prostředí zamýšlené tramvajové trati na 7. a 8. obvod v Porubě požadovali obyvatelé Poruby namísto tramvají zavedení linek ekologických autobusů.

Elektrobusy namísto tramvají

 „Důrazně žádáme, aby místo drahé a neekologické stavby tramvajové trati byly zavedeny například elektrobusy nebo autobusy na vodík. Moderní autobusy na alternativní pohon nevyžadují obtěžující rekonstrukci a rozšiřování komunikací a jejich provoz, na rozdíl od tramvají,“ argumentovala právnička Markéta Vysloužilová, která je od počátku proti výstavbě tramvajové trati a zastupuje nespokojené obyvatele, kteří si trať také nepřejí. Petici proti výstavbě trati podepsalo 5000 obyvatel převážně z dotčené části.   

Tramvajová doprava je páteřní síti

„Projekt výstavby tramvajové trati je zařazen v dlouhodobých strategických plánech města. Dlouhodobým cílem města je posílení páteřní tramvajové dopravy a veřejné dopravy jako celku,“ vysvětlovala náměstkyně primátora Ostravy Andrea Bajgarová. Podle ní Ostrava není jediným městem, které připravuje trať do již zastavěných území. Jako příklad uvedla Prahu, Brno a Olomouc.

Odborník pracoval s vyhláškou, která neplatí 10 let

Jednání bylo od počátku bouřlivé. Lidé, kteří se sešli v aule Vysoké školy báňské-Technické univerzity Ostrava, přerušovali úvodní představení projektů a studií životního prostředí, protože se jim prezentace zdály být zdlouhavé a nepravdivé. „Biologické hodnocení je problematické a dokonce nezákonné. Je zde absence výčtu podkladů. A představte si, hodnocení vychází z vyhlášky, jejíž platnost skončila v roce 2010. Tedy před 10 lety,“ poukázala Markéta Vysloužilová. Tato zmínka vyvolala v aule hlasitý smích, který přerostl do potlesku. 

Chtějí pokácet 700 stromů

Další občasné argumentovali tím, že trať povede příliš úzkou Průběžnou ulicí a že se proti trati postavili zastupitelé Pustkovce a město proto trať zařadilo mezi strategické projekty, kdy nepotřebuje souhlas obvodu. Velká část debaty se točila kolem kácení stromů. Těch bylo ve studii uvedeno přes 400, ve skutečnosti se bude kácet více než 700 stromů. „I když plánujete náhradní výsadbu, uvědomte si, jak dlouho roste taková lípa. Máme stromy pod okny a u silnice, tvoří přirozenou bariéru, a vy je pokácíte a uděláte tady beton. Bude to jako na Masarykově náměstí,“ poukazovala rozzlobená občanka Poruby.  

Nepřehlédněte:  Nahotou proti těžbě kamene!

Postavili 3 kruhové objezdy, budou je rušit

„Postavili jste tři kruhové objezdy, které teď rozkopete a budete z nich dělat zpátky křižovatky,“ zlobila se další žena. Jiří Štefek zase připomenul, že právě Průběžnou ulicí mají jezdit automobily, které sjedou ze severního spoje. „Bude to tady totálně ucpané a podívejte se, jak je vozovka úzká,“ uvedl Štefek. Lidem vadí, že tři roky budou žít na prašném staveništi. Tak dlouho bude trvat výstavba trati.

Jednalo se i o pozemcích, přes které trať má vést. „Není to v souladu s územním plánem,“ mínila Vysloužilová. Údajně někteří lidé ani nevědí, že přes jejich pozemky má vést trať, další nesouhlasí s jejich záborem, takže se dají čekat soudy a vyvlastňování.

Kdo nakupuje v Globusu, nejezdí tam tramvají

Důležitým argumentem byla zdánlivá maličkost. Zda lidé budou jezdit tramvají za nákupy do Globusu. „Kdo jste tam byli nakupovat, přece netaháte tašky na zastávku pak od zastávky domů. Kdo si obstarává týdenní nákup, jede tam autem,“ popisovala další nespokojena obyvatelka Poruby.

Ojediněle se ozvaly i hlasy podporující tramvajovou trať. „Jsem z centra a kolik lidí z Poruby k nám jezdí svými automobily. Jsou to zplodiny i nedostatek míst k parkování. Tramvaj by tento problém řešila,“ mínil muž.

Jednání a dohadování se v pondělí 15. června táhlo od 15.30 do 22.15 hodin. Projednávání bylo přerušeno a bude pokračovat v dalším termínu. Ze zákona bude veřejné projednávání pokračovat tak dlouho, dokud připomínky nebo námitky nepodají všichni, kteří tak chtějí učinit.  

Tagy
Pokračovat ve čtení

Jeden komentář

  1. Silnice v Ostravě jsou přetíženy běžným provozem! Kolejová doprava je momentálně v celém světě uznávaná, jako jedna z nejekologočtěších!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Související články

Back to top button
Close
Close