Kultura

Úchvatné fotografie z natáčení oscarového Amadea

Fotografie z natáčení Amadea uvidíte ve videu, jinak tuto virtuální výstavu, skutečně uvidíte, až zajdete do Diversion bistra v Mělnické 12 na Újezdu.

Snímky z natáčení legendárního Formanova Amadea tam vystavuje Petr Našic, dlouholetý fotograf MČ Praha 1. Takže se trochu namlsejte přes video, a pak, až odpadne  tenhle koronavirový chomout, můžete fotografie vidět opravdu… Jak Petr Našic podotkl,  čepují tam Huberta, kdo ví o čem je řeč, ten tam poběží i na pivo.

A jak se Petr Našic dostal Amadeovi?

V roce 1983 chodil na soukromé lekce divadelní fotografie k architektovi Josefu Svobodovi, který dělal v Amadeovi divadelní kulisy. „Ten mně dohodnul možnost fotit na natáčení. Bylo mi 18 let, měl jsem od táty fotoaparát značky Praktica. Pamatuji si to jako dneska, jak se mi tam nechtělo. Nakonec jsem se vypravil a polotajně jsem tam fotil, samozřejmě s požehnáním pana režiséra Miloše Formana. Nesměl jsem ale udělat žádný záběr z pozice kamery. Na to dohlížel Mike Hausman. Pak to leželo asi deset let v šuplíku až do doby, kdy kamarád Honza Hřebejk režíroval divadelní verzi Amadea v Divadle Pod Palmovkou, kde jsem tehdy pracoval jako manažer. Tak jsme to vytáhli na světlo a udělali k premiéře výstavku z natáčení filmu. Teď už si to žije nějak vlastním životem, projelo to kus světa, visí to v několika hotelích a na zdech bytů mých kamarádů.“

Jak vypadá dohled nad dohlížejícím?

Záměr natočit Amadea v Praze americkému štábu přinesl i mnoho problémů. Sám Miloš Forman, který z Československa odjel pracovat do Spojených států a už tam zůstal, a byl tak z pohledu komunistického režimu nežádoucím příslušníkem nepřátelského státu, se už od své první návštěvy Prahy musel vyrovnávat s permanentní přítomností Státní bezpečnosti. Dokládá to i jedna Našicova fotografie, prý nejmilejší. „Je to fotografie mladého uniformovaného příslušníka Veřejné bezpečnosti, vizáží Vladimíra Pucholta, který hlídá dívčí kompars oblečený do historických kostýmů. Za tím policajtem stojí totiž další hlídač v nenápadném obleku, ale s nápadně dekorovanou kravatou, který zase střeží toho policajta. Myslím, že ta fotografie má zvláštní atmosféru. Všichni na ní působí poněkud trapně. Jako by nikdo z nich nevěděl, co má vlastně dělat,“ popsal Petr Našic svou nejoblíbenější fotografii z vystavené kolekce. „Na komparsistech je jen vidět, že jsou rádi, že dostanou za natáčecí den pětistovku, což v minulém režimu bylo hodně. Ten mladý policajt se zase jakoby stydí, že tam na ně kouká v uniformě, a navíc za ním stojí jeho šéf,“ dodal fotograf.

Nepřehlédněte:  Galerie pod širým nebem - sochy se začínají množit

Čekání na New York

Po letech se Petru Našicovi ozvalo několik lidí, kteří se na snímcích poznali. Jedním je i klavírní virtuos Miroslav Sekera, který ve filmu tehdy ztvárnil devítiletého Amadea s houslemi pod bradou a za cembalem jako zázračné dítě před samotným papežem. Kolekci autor vystavoval po desítkách měst v Česku, ale i v zahraničí. Letos v létě to mělo být v New Yorku u příležitosti uvedení hry Amadeus Divadlem Husa na provázku, které kontaktoval právě zase Jan Hřebejk. Vše je ale jinak vinou pandemie… Zdroj MČ Praha 1

Tagy
Pokračovat ve čtení
Back to top button
Close
Close