Cestování

Pandemie vám zrušila zájezd. Na co máte právo?

Zákazníci cestovních kanceláří, kterým byl zrušen zájezd z důvodu pandemie nového koronaviru, často preferují možnost vrácení peněz. Cestovní kanceláře však místo toho nabízejí změnu termínu zájezdu nebo poukaz na jiný zájezd. Kdy a v jakých případech je tento postup možný?

Parlament schválil návrh zákona o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru na odvětví cestovního ruchu z pera Ministerstva pro místní rozvoj. Zákon zavádí několik novinek, jejichž cílem je zmírnit dopady pandemie na sektor cestovního ruchu, zároveň však zachovat rovnováhu mezi oprávněnými zájmy cestovních kanceláří a zákazníků.


Změny se týkají zájezdů s termínem zahájení od 20. února do 31. srpna 2020. „Novinkou je zavedení takzvané ochranné doby a vydávání poukazů na jiný zájezd, které je možné nabízet klientům místo vrácení peněz za zrušený zájezd. Pokud dojde v tomto období ke zrušení zájezdu z důvodu mimořádných či neočekávaných okolností v místě pobytu nebo cesty, má cestovní kancelář možnost místo vrácení peněz vystavit zákazníkovi poukaz na jiný zájezd nejméně v hodnotě původního zájezdu,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, a dodává: „Vystavené poukazy budou rovněž pojištěné pro případ úpadku cestovní kanceláře.“

V ochranné době se peníze nevracejí


Po dobu trvání ochranné doby zákazník nebude mít možnost požadovat vrácení peněz za zrušený zájezd. Po předložení vystaveného poukazu je však oprávněn požádat cestovní kancelář o nabídnutí náhradního zájezdu ve stejné nebo vyšší kvalitě. Pokud mu cestovní kancelář nevyhoví a zájezd do 30 dnů neposkytne, musí zákazníkovi vrátit peníze.
Pokud zákazník nepožádá cestovní kancelář o náhradní zájezd nebo nevyužije její nabídky jiného zájezdu, vrátí mu cestovní kancelář veškeré uhrazené platby, a to nejpozději do 14 dnů od skončení ochranné doby. To znamená až do 14. září 2021.

Nepřehlédněte:  Kam COVID-19 nedosáhne? Do kosmické lodi či ponorky

Výjimka pro těhotné ženy či seniory


Na určité skupiny zákazníků se vztahují výjimky, které jim umožní poukaz na zájezd odmítnout, a cestovní kancelář jim pak musí vrátit peníze. „Mezi tyto skupiny patří osoby se zdravotním postižením, uchazeči o zaměstnání, těhotné ženy, osoby čerpající mateřskou nebo rodičovskou dovolenou, osoby starší 65 let, osamělí rodiče pečující o nezaopatřené dítě a zaměstnanci, kteří nemohli po dobu nejméně 30 dnů konat práci pro jiné překážky na straně zaměstnavatele,“ vyjmenovává Eduarda Hekšová. Možnost odmítnout poukaz na zájezd mají rovněž školy a školská zařízení zapsaná v rejstříku škol a školských zařízení.


Zákon dále umožňuje zákazníkům, kteří zrušili zájezd z jiných důvodů, než jsou mimořádné či neočekávané okolnosti v místě pobytu nebo cesty, a kteří již zaplatili storno poplatky, aby požádali cestovní kancelář o vydání poukazu na zájezd v hodnotě nejméně 10 % zaplacených storno poplatků.

Tagy
Pokračovat ve čtení

Související články

Back to top button
Close
Close