Cestování

Na výletních lodích dávají mrtvé do lednice!

Během koronavirového pochodu smrtky světem, za níž každý den zůstávají tisícovky mrtvých, poněkud zapadlo drama lidí uvězněných vinou karantény na obřích výletních lodích. Jak to tam asi vypadalo a co se v útrobách mořských kolosů v takových případech děje, na to jsme se zeptali bývalého krupiéra Roberta Tomka (51), který na zaoceánských lodích pracoval přes 10 let.

Můžete ve stručnosti přiblížit, jak to na výletní lodi chodí z hlediska turistů? Jak probíhá všední den, čím se mohou lidé bavit?
Okružní plavby většinou trvají od 5 do 14 dnů, během nichž loď navštíví několik rozdílných destinací a přístavů. Nabídka je velmi pestrá, od zájezdů do Středomoří, Karibiku, Aljašky, Jižní nebo Severní Ameriky až po cesty kolem světa. Na palubách nechybí restaurace, bary a kluby, bazény i vířivky, k dispozici jsou minigolf a golfový simulátor, tenisové hřiště, běžecká dráha, venkovní kino, divadlo, kasino, fitness, lázně s wellness procedurami, knihovna, nákupní centrum i kaple. Možnosti zábavy jsou tedy pestré, a to nemluvím o tom, když loď zakotví v přístavu a lidé mohou vyjít na břeh.

Kolik zaměstnanců na lodi pracuje?
Posádka mívá zpravidla přes tisíc členů a stará až o 3 000 pasažérů. Je to prostě malé plovoucí město, vybavené vším možným a potřebným.

Robert Tomek účinkoval také na halloween párty pro cestující. Foto: archiv RT

Jenže co se děje na lodi, pokud je na ni uvalena karanténa?
Zřejmě se ptáte hlavně na osud pasažérů lodi Diamond Princess. Začátkem února byla nákaza zjištěna u 20 zaměstnanců, z nichž 15 mělo na starost jídlo pro celou loď… Loď šla do karantény v japonském přístavu Jokohama, pasažéři museli být ve svých kajutách a zaměstnanci jim zajišťovali stravu formou donášky. I tak se z této lodi eviduje několik mrtvých. Sice mám mezi zaměstnanci dlouholeté kamarády, nechtějí se ale příliš vyjadřovat, i když karanténa Diamond Princess začátkem března skončila. Většina z nich má či měla pracovní smlouvu na 8 až 10 měsíců a mají obavu, že přijdou o práci. Někteří si anonymně stěžovali, že hygienické podmínky pro ně nebyly na dobré úrovni a zdravotnické prostředky dostávali až poslední. V případě nákazy byli sice izolováni, ale pokud například spolubydlící projevoval příznaky (kašel, teplota aj.), šance na výměnu kajuty byla minimální.

Nepřehlédněte:  Cizinci do ČR podmínečně mohou, a co my?

Měli pasažéři nějakou možnost se v karanténě zabavit?
Moc možností neměli, protože museli být zavření v kajutách. A pokud neměli pokoj s oknem, které ale nejde otevírat, nebo balkonem, tak jedinou jejich zábavou byly knihy, televize a internet. Cruise direktor (zaměstnanec lodi, který má na starosti zábavu pasažérů), česky bych ho nazval „kulturní referent“, každý den natáčel pro lodní televizi nějaké zábavné pořady, ale to bylo asi tak vše.

„Zaměstnanci stonají v kajutách pod úrovní mořské hladiny, tedy v pokojích bez oken“

Jak velké jsou vlastně pokoje? Určitě je rozdíl mezi kabinou pasažéra a kabinou pro personál…
Pokoje (kabiny) pasažérů se liší podle ceny. Nejlevnější kabiny jsou vnitřní bez oken s možností přistýlky, někdy mají palandy a disponují pouze sprchovým koutem. Druhou skupinou jsou kajuty s oknem, které sice nejde otevřít, ale aspoň mají lidé výhled. Třetí skupinu tvoří kajuty s balkonem a nejdražší možností jsou kajuty typu hotelového „prezidentského apartmá“ – s koupelnovou vanou a větším balkonem.
Většina zaměstnanců žije v kajutách v dolních patrech lodi, pod úrovní hladiny. Ubytování je rozdílné podle pozice, jakou zaměstnanec na lodi zastává. Takže tu najdete kajutu bez oken cca 4 x 5 metrů, určenou pro čtyři osoby spící na palandách, a se sprchovým koutem společným pro dvě kajuty, nebo kajutu cca 4 x 5 metrů s letištěm, sprchovým koutem a malým oknem bez možnosti otevření a pak kajuty pro vyšší důstojníky, které jsou vybaveny koupelnou a balkonem.

Prostá kajuta lodních zaměstnanců. Foto: RT

Zažil jste někdy podobnou karanténu, nebo situaci, kdy jste se nemohli několik dní/týdnů dostat na břeh?
Ano, ale ne v takovém rozsahu. Několikrát jsem zažil epidemii střevní chřipky, kdy se musely dodržovat extra hygienická nařízení, jako několikrát denně vydesinfikování všech prostor a omezení styku mezi hosty a personálem. Po přistání lodi, před příchodem nových pasažérů, se musela loď kompletně vydesinfikovat. Ale to se současným stavem nedá srovnat.

Nepřehlédněte:  15. června se otevírají hranice. Pandemie mění pravidla cestovního pojištění

Jak je na takové lodi vybavena nemocnice?
Na lodi jsou většinou dva lékaři a několik zdravotních sester, využívající základní lékařské vybavení a několik lůžek. Zdravotní péče je „amerického“ stylu, což znamená, že pasažéři za ošetření platí. Lékaři poskytují jen základní péči, těžší případy se řeší po přistání převozem do nemocnice a v případě akutního případu jsem zažil transport pacienta vrtulníkem.

Kdyby došlo na nejhorší – má taková loď i svoji márnici či prostor, kam se mohou ukládat zemřelí?
Bude to znít morbidně, ale na lodi je v podpalubí místnost s lednicí, kam se v případě úmrtí tělo uloží.

Jaké máte zprávy o dalších výletních lodích?
Ve světových vodách se jich plaví asi ještě dvanáct. Většinou jen s posádkou, protože nemohou najít přístav, který by jim povolil přistání. Myslím si, že pokud se na některé z nich projeví nákaza, tak je čeká podobný osud, jako měla Diamond Princess. Otázkou však zůstává, která země je vpustí do svého přístavu …

Tagy
Pokračovat ve čtení

Související články

Back to top button
Close
Close