Videa

První autobusy s preclíkem jedou na šroťák

Býval to výkřik techniky v raze nebývalý, plný elektroniky a média pěla chválu nad jeho ekologickým provozem, protože  splňoval normu Euro3. Řeč je o Citybusech, ve Francii Renault Agora, který vyráběla firma Karosa Vysoké Mýto ve spolupráci s firmou Renault v rámci koncernu Irisbus.  

Poslední rozloučení se konalo nejdříve v Muzeu MHD, odkud flotila vyrazila na Strahov, kde si je mohla užít veřejnost.

První nízkopodlažní a s preclíkem

Citybusy přišly do Prahy v roce 1996 a DPP se stal jejich největším provozovatelem v ČR. Jak upozornil  technickýá ředitel DPP Jan Šurovský,  víc než v Praze jezdilo těchto vozidel jen ve Francii.  Jezdily tu klasické dvanáctimetrové (321 kusů) a také kloubáky (53 kusů). Šlo o první skutečně masově nasazené nízkopodlažní autobusy. Před tím měl Dopravní podnik Praha jen tři Neoplany. Mají i další prvenství, jsou to první autobusy, kde se objevilo nové logo DPP, kterému se obecně  říká preclík.

Logo DPP – preclík. Až se vám poštěstí jet tramvají T3 Coupé zjistíte, že tam je v občerstvení uveden i preclík. Sice není přesný jako logo DPP, ale určitě je mu podobný. Foto Ivan Kupítk

Loučení není definitivní

Citybusy sloužily velmi dobře jeden z nich najezdil rekordních 1,4 milionu kilometru, většina z nich něco přes milion.  Šéf Muzea MHD ve Střešovicích Petr Malík připomenul, že jeden z Citybusů je už v muzeu a na další autobusy dojde řada  v dohledné době. Prozradil také, že se s těmito typy autobusů  Pražané nerozloučí docela.  Podobně, jako  jezdí  retrotramvaje na  některých linkách, tak i Citybus najde místo v běžném provozu.

Muzeální kousek potěší každého milovníka MHD- Foto Ivan Kuptík

Sběratelů málo

Řadu autobusů, které jezdily u DPP vlastní i sběratelé. Jde o Pragy, Škody 706, Karosy ŠM 11… O tyto autobusy, když se jich  DPP zbavoval, byl poměrně velký zájem. „Je to pochopitelné,  tyto vozy nemají  elektroniku a tím  pádem je může opravit  každý šikovný  milovník autobusů. S Citybusy je to jiné. Zatím jsme vlastně ani nezaznamenali vážný sběratelský  zájem, což zřejmě pramení z toho, že vozy jsou plné elektroniky a s tou je samozřejmě při opravách probklém,“ upozornil technický ředitel DPP Jan Šurovský. 

Nepřehlédněte:  V Praze pomalovali sochu Winstona Churchilla. Jak reagovala žižkovská radnice?
Takové čalounění se lidem líbilo. Foto Ivan Kuptík

Takže šrot

Vyřazené vozy tak hlavně kupují firmy zabývající se šrotováním  vozidel. Pokud budou ještě u DPP tyto autobusy jezdit, využije DPP  vyřazené vozy k rozebrání na náhradní díly.  Teprve to co nepůjde využít,  poputuje do šrotu.

Loučení proběhlo se sklenkou nealkoholického sektu. Návrh loučit se autogenem neprošel. Foto Ivan Kuptík
Jeden z těch co se loučily. Skoro milion na kontě… Foto Ivan Kuptík
Tagy
Pokračovat ve čtení

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Související články

Back to top button
Close
Close