Praha

Praha má po 60 letech první vlastní trolejbus

Po 60 letech má Dopravní podnik Praha (DPP) opět svůj vlastní, nikoliv však muzejní, trolejbus, který dostane evidenční číslo 9508. Vůz ŠKODA 24 Tr Irisbus DPP zakoupil od Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP) za 238 tisíc Kč bez DPH. Po nejnutnějších opravách jej DPP přelakuje do stejných barev, které používá u svých autobusů typu City Bus.

Trolejbus bude DPP primárně využívat pro výuku řidičů i servisního personálu v souvislosti s připravovanou elektrifikací vybraných autobusových linek v Praze. DPP plánuje jeho zavedení do provozu v průběhu letošních letních prázdnin a chystá jej nasazovat také na linku č. 58 mezi Palmovkou a Prosekem.

Jak to bylo s trolejbusy

Vůz ŠKODA 24 Tr Irisbus, který DPP zakoupil do své flotily a přivezl do Ústředních dílen DPP v Hostivaři, je prvním vlastním trolejbusem DPP po 60 letech. Historicky poslední dodávku 35 trolejbusů Škoda 8 Tr (typové označení Škoda 8 Tr 9 a Škoda 8 Tr 10) zrealizoval DPP v roce 1960. Po 12 letech, v noci z 15. na 16. října 1972 skončil v Praze trolejbusový provoz. DPP jej opět obnovil 15. října 2017 na první trati v Prosecké ulici, symbolicky 45 let po ukončení trolejbusového provozu na území hlavního města. Všechny vozy, které DPP na ní od roku 2017 až doposud využíval, byly pronajaty nebo v testovacím provozu. Kmenovou garáží prvního vlastního trolejbusu DPP bude garáž Klíčov.

Plzeňáci vezou trolejbus do Prahy. Zdroj DPP

Uvidíte ho na lince 58

V následujících týdnech projde trolejbus v Ústředních dílnách v Hostivaří technickou kontrolou  a nejnutnějšími opravami. Poté jej DPP přelakuje do stejného barevného provedení, jaké má u svých autobusů typu City Bus a osadí do něj informační systém PID. „Trolejbus jsme zakoupili nejen kvůli nutnosti výuky řidičů, ale zejména servisního personálu DPP. Připravujeme elektrifikaci několika autobusových tratí v Praze, musíme se proto na to včas připravit i po personální stránce. K tomu nám postačí i tento zachovalý starší vůz, který donedávna jezdil v Plzni,“ řekl Jan Šurovský, člen představenstva DPP a technický ředitel – Povrch. „Tento trolejbus nicméně budeme nasazovat také na zatím jedinou pražskou trolejbusovou linku č. 58 z Palmovky na Prosek. Předpokládáme jeho uvedení do provozu v průběhu letošních letních prázdnin, přesný termín nasazení na linku č. 58 bude záležet na vývoji prací na opravě kanalizace a vozovky v Prosecké ulici.“

Nepřehlédněte:  Přívalový déšť vytopil pražskou nemocnici

Kde budou jezdit trolejbusy?

DPP v současnosti pracuje na projektech elektrifikace několika autobusových linek a rozšíření trolejbusové sítě v Praze. Kromě linky č. 140, na které se v budoucnu rozjedou bateriové trolejbusy (mimo jiné do Letňan a Miškovic), DPP připravuje také zavedení trolejbusů na linku č. 119 na Letiště Václava Havla Praha a další na levém břehu Vltavy. Současně s tím chystá v nejbližších týdnech vypsat veřejné zakázky na nákup nových trolejbusů, které budou v budoucnu na zmiňovaných linkách jezdit.

Základní technické údaje o nově zakoupeném trolejbusu:

Typ vozidla: Nízkopodlažní trolejbus ŠKODA 24 Tr Irisbus tp. č. Ey 6871 p

Výrobce: ŠKODA ELECTRIC s.r.o.

Rok výroby: 2005

Dosavadní provozovatel: Plzeňské městské dopravní podniky, a. s.

Dosavadní imatrikulace: PMDP ev. č. 500

Hmotnost prázdného vozidla: 12 800 kg

Maximální rychlost: 65 km/h

Počet míst k sezení: 30

Počet míst k stání: 56

Výkon trakčního motoru: 210 kW

Agregát pro pomocný pojezd: spalovací motor Kirsch APU IPME, motor IVECO NEF-4TAA

Tagy
Pokračovat ve čtení

Související články

Back to top button
Close
Close