Praha

Negrelliho viadukt, hlupáků jako když naseje

Už jen dva týdny a pár dnů dělí Prahu od slavnostního okamžiku otevření Negrelliho viaduktu. Provoz má být zahájen 1. června, symbolicky v den, kdy se v roce 1850 rozjely vlaky na čerstvě dokončeném, tehdy ještě bezejmenném mostě.

Své nynější jméno dostal mnohem později až v 50. letech minulého století, původně se mu říkalo Karlínský viadukt a nebo stroze úředně  viadukt Společnosti státní dráhy. Je ovšem otázkou, zda by se neměl jmenovat Pernerův, protože jeho stavbu měl vést český inženýr Jan Perner. Ten však tragicky zahynul. Viadukt tedy před stavbou projektovat právě Perner. A tak má tento český vlastenec v Karlíně alespoň ulici.

Hlupáci na scéně

Most ještě není dokončen a na jeho nádherné cihlové fasádě se už objevují čmáranice různých hlupáků. Jak se ukazuje,  je jich víc než dost, nejvíce čmáranic je  u vjezdu na nádraží Florenc. V těchto dnech je dokončováno obložení oblouku v Křižíkově ulici kamennými deskami a lze předpokládat, že hlupáci se už těší…

Bez opravy 167 let

Viadukt je unikátem nejen v tom, že je druhým nejstarším mostem v Praze, ale také proto, že patří k nejdelším mostům v ČR. Navíc je neuvěřitelné, že provoz na něm trval od června 1850 do dubna 2017, kdy se začalo s rekonstrukcí. Asi jen málo mostů se může pochlubit tím, že byl 167 let téměř nepřetržitě v provozu. K přerušení došlo jen v době, kdy se most kvůli průjezdnosti  tramvají a aut upravoval v Karlíně a v Holešovicích.

Drážní domek je obnoven,stal se ikonou viaduktu. Foto Ivan Kuptík

Most je už nyní připraven k provozu, před nedávnem tam jezdily dieselové lokomitivu, které táhly techncké vagony, které slouží k natahování elektrického vedení. To je je hotovo

Z ulice 1.pluku bylo na přípravu elektrické trakce dobře vidět. Foto Ivan Kuptík
Nepřehlédněte:  Ministr Vojtěch zavelel k dalšímu uvolnění po koronaviru!
Tagy
Pokračovat ve čtení
Back to top button
Close
Close