Praha

Na nábřeží bez „zlých“ aut zahrádky metr od tramvají: Čtěte kdo je pro a kdo proti

Opět hádka v magistrátní koalici. Ta má tři členy – Piráty, Prahu sobě a TOP09/STAN (ukryté ještě s lidovci pod názvem Spojené síly pro Prahu). Jde už o několikátý spor po sobě. TOP09/STAN nyní kritizují své koaliční kolegy, že dle nich bez jejich vědomí rozhodla o omezení aut na Smetanově nábřeží kvůli plánu zřídit zde zahrádky. Kritiku tohoto záměru lze slyšet i od magistrátní opozice, tedy ODS a ANO, stejně jako od radnice Prahy 1, se kterou to magistrát neprojednal.

Čtěte reakce – souhlasné – Praha sobě a radní pro dopravu Scheinherr + Piráti a primátor Hřiba, či spolku AutoMat (odpůrce aut, podporovatel cyklodopravy, požadatel Den bez aut, Zažít město jinak či Do práce na kole). Nesouhlasné – koaliční TOP09/STAN od předsedy Pospíšila, nesouhlasné od opoziční pražské ODS i ANO, nesouhlasné od radnice Prahy 1….

Oč jde? Od soboty 23. května uzavře magistrát na Smetanově nábřeží jízdní pruh, a to ve směru od Národního divadla. Město tvrdí, že v rámci podpory podnikatelů po koronaviru jim zde dá možnost zahrádek a kulturních akcí. Objížďka povede Divadelní ulicí. Neví se, zda je pomoc podnikatelům ( už se již snížily nájmy, nevybírají se poplatky za předzahrádky a magistrát poskytl 600 milionů na záruky úvěrů) záměr, nebo potvrzení snahy vymýtit z centra auta úplně, je těžko soudit. Dopravu v metropoli má v gesci Praha sobě v osobě Adama Scheinherra.

Praha sobě – Adam Scheinherr a Hana Třeštíková:

„Koronakrize je stejně jako jakákoliv jiná krize příležitostí zamyslet se, co dělat jinak, než se věci zase vrátí do zajetých kolejí. Stejně jako mnoho moderních metropolí na západ od Prahy využijeme úbytek provozu, abychom centrum města udělali přívětivější pro Pražany, naše spoluobčany z jiných měst, kteří do Prahy v létě přijedou na výlet, a především pro chodce obecně. Chci, aby novým standardem bylo víc prostoru pro lidi,“ uvedl náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). „Nepíchli jsme náhodně prstem do mapy. Na Smetanově nábřeží tvoří automobilová doprava menšinových 15 procent. V tramvajích je 33 procent lidí a chodců je zde 52 procent. A ti v našem rozhodování hráli největší roli. Od roku 2009 se zde jejich počet skoro zpětinásobil. Místo se dá snadno objet a nepředpokládáme zásadní dopravní komplikace.“

„Na nábřeží vzniknou předzahrádky. Město tím reaguje na žádost podniků, které sídlí na Smetanově nábřeží. „Kde jinde začít probouzet centrum města než v parku Národního probuzení. Chceme sem Pražany přilákat za kulturou, dobrým jídlem a pitím, nebo jen tak na posezení s přáteli a rodinou,“ uvedla radní pro oblast kultury, památkové péče, výstavnictví a cestovního ruchu Hana Třeštíková (Praha Sobě).

Piráti – primátor Zdeněk Hřib:

„Měla by být ze Smetanova nábřeží pěší zóna? Zajímá mě váš názor. 😉 Podle mě si tohle místo zklidnění zaslouží. Aby tu mohli lidi chodit posedět na zahrádky, odpočinout si nebo si užít pěkné výhledy na Vltavu a panoramata Prahy. Od soboty 23. května si to proto díky náměstkovi pro dopravu Adam Scheinherr vyzkoušíme. Na Smetanově nábřeží se pro auta uzavře 200 m jízdní pruh ve směru od Národního divadla po konec parku Národního probuzení. Chceme tak podpořit místní gastro podnikatele, kteří teď prodělávali ztráty během koronakrize. Teď tady budou moci mít předzahrádky. Radní pro kulturu Hanka Trestikova tady dále chystá kulturní program, takže se máte na co těšit. Smysl to dává i dopravně. Blanka se stavěla, aby odlehčila právě dopravě v centru. Tohle by mohl být začátek. Jak říká kolega Scheinherr, můžeme si to dovolit. Jen 15 % lidí, kteří se tu objeví, jede autem. Úsek se dá navíc objet po Divadelní nebo Karoliny Světlé. Takže není důvod čekat. Už je načase, aby Praha dohnala trendy světových metropolí, souhlasíte?“

TOP 09/STAN (je v magistrátní koalici, ale prý je obcházena):

„Velmi mě mrzí, že náměstek Adam Scheinherr prosadil tuto uzavírku bez našeho souhlasu jako koaličního partnera a bez vědomí radnice Praha 1. Takováto rozhodnutí se musí dělat po odborné debatě, se souhlasem všech členů koalice a také městské části. Obávám se, že takovéto neuvážené kroky mohou vést k dopravnímu kolapsu v centru, kdy řidiči budou muset uzavřenou část nábřeží objíždět. Jsme připraveni bavit se o vhodnějších variantách, jako je např. uzavření nábřeží o víkendu, ale ne během vytížených pracovních dní,“ uvedl šéf Spojených sil pro Prahu (TOP 09/STAN/lidovci) a předseda pražské TOPky Jiří Pospíšil.

Městská část Praha 1:

„Nesouhlasíme s uzavřením nábřeží! Magistrát rozhodl, že od soboty 23. května bude pro automobilovou dopravu jednosměrně uzavřeno Smetanovo nábřeží ve směru od Národního divadla směrem ke Křižovnickému náměstí až po vyústění Divadelní ulice. S naší městskou částí tuto uzavírku nikdo neprojednával. Provoz aut se kvůli tomuto rozhodnutí přesune do Divadelní a naroste dopravní zatížení ulice Karolíny Světlé, ve které žije značný počet místních obyvatel. Právě v této ulici jsme dosáhli série opatření k utlumení dopravy. Naše městská část s opatřením nesouhlasí. Nepovažujeme za koncepční, aby tak zásadní změna proběhla bez řádného posouzení a projednání. Stejně tak není z pohledu našich občanů správné, aby se provoz přesouval z minimálně obydleného nábřeží do ulice, kde občané doopravdy žijí. V této chvíli nám nezbývá nic než počkat do víkendu a následně vyhodnotit a reagovat na vzniklou situaci. Prosíme naše občany o trpělivost, uděláme vše pro to, abychom ochránili jejich pokojné bydlení,“ stojí v prohlášení radnice.

ODS Praha – magistrátní opozice:

„Několikátý pokus o uzavření Smetanova nábřeží. Tentokrát se jako berlička využije “nouzový stav”. Na jedné straně silnice pobíhající děti, lidé u stolečků a za nimi tramvaje a projíždějící auta. Snad se nikomu nic nestane.“

ANO 2011 – magistrátní opozice: Patrik Nacher

„Čím dál víc to vypadá, že pro současné vedení Prahy je člověk v autě někdo, koho je potřeba vyhubit. Jinak si to neumím vysvětlit. Nejdřív se pojďme bavit, jak přesunout dopravu jinam (na odstavná parkoviště, na okruh…), pak až omezujme provoz v centru. Každopádně se těším na spokojené návštěvníky s kávičkou na nábřeží u projíždějících tramvají. A také mě zajímá, jak se na tento záměr dívá městská část Praha 1…“

Nezisková organizace AutoMat:

„Hurá, část Smetanova nábřeží bude uzavřená pro auta a volný prostor (pravděpodobně) zaplní lidé na zahrádkách i mimo ně! Radujeme se a napjatě očekáváme další podobná opatření rozšířující prostor pro pobyt v ulicích, jak avizuje náměstek Adam Scheinherr.“

Nepřehlédněte:  Zemřel zachránce huculských koní
Tagy
Pokračovat ve čtení

Související články

Back to top button
Close
Close