Praha

Jak to šlape v pankráckém podzemí metra D

Všichni Pražané se na metro D těší a je potěšitelné, že žádný virus práce nezastavil.  I když o pár měsíců se zřejmě otevření metra D posune.  Těch pár měsíců nikoho nezabije, zvláště když podle původních plánů mělo být metro D mezi Písnicí a náměstím Míru hotové už v roce 2003.

Co se ale  děje v podzemí? Už skoro rok tam běží geologický průzkum.  Ne, to opravdu ještě není vlastní stavba metra. Na tu je nyní vypsána soutěž za 11 miliard korun. Uzávěrka byla koncem dubna, nyní si to musí v Dopravním podniku Praha (DPP) přebrat a vybrat  firmu či sdružení firem, které první část metra D postaví. Část šachet a tunelů z průzkumu ale bude pro  metro D využito.

Kus štoly je hotový

Mají za sebou nejen vyhloubení a vystrojení 30 metrů hluboké přístupové šachty, ale do května také dokončili 65 metrů vlastního průzkumného díla. Z šachty s vnitřním průměrem 7,6 metru, kterou specialisté z firmy Zakládání staveb zajistili převrtávanou pilotovou stěnou, vychází pod dvojitým mikropilotovým deštníkem esovitě zahnutá ražená štola, která bude měřit přes 116 metrů.

Viry se prací příliš nedotkly

 „Na stavbě dnes v nepřetržitém provozu pracuje asi 60 lidí, z nichž většina je z naší divize 5. Omezení vyvolaná koronavirovou nákazou se nás naštěstí příliš nedotkla, pokud pominu počáteční nedostatek respirátorů či častější dezinfekci pracovišť. Jen pět našich zdejších kolegů totiž bylo ze Slovenska a my je mohli bez problémů vyměnit za české zaměstnance Metrostavu, kteří budovali dálniční tunel u Prešova,“ uvedl vedoucí projektu Ing. Štefan Ivor.

Tak vypadá průzkumná štola. Zdroj: Metrostav

Technika je velký pomocník

Ražená  štola už podchází  pod provozovaným úsekem metra C, který dělí od štoly pětimetrový pás horniny.„Mechanické rozpojování horniny provádíme pomocí nedávno pořízeného bagru od firmy Wimmer, který zvládá i vrty pro upevnění vystrojovacích prvků. Používáme i nový vrtací vůz Epiroc S2, jenž jsme vzhledem k úzké šachtě museli spustit na její dno částečně rozmontovaný a složili jsme ho až ve větším profilu štoly. Už samotná ražba ve městě je složitá, na Pankráci je ale navíc umocněná svislou dopravou rubaniny, betonu i  výstroje přes úzkou šachtu. Komplikací je i blízkost tunelů provozovaného metra a inženýrských sítí, z nichž největší je 1.200 mm potrubí, které ve vzdálenosti asi pěti metrů od průzkumné šachty přivádí do Prahy vodu ze Želivky,“ popsal  situaci v podzemí  Ing. Ivor.

Nepřehlédněte:  Ostuda státu: Unikátní Letenský kolotoč se pořád netočí!
Šachtou se musí dostat do štoly všechno, stroje i beton. Zdroj: Metrostav

O metru D

Metro D je délkou 10,6 km asi dvakrát kratší než trasa C. Bude mít celkem 10 stanic, z  toho dvě přestupní. V počáteční fázi se má budovat i úsek z Pankráce na náměstí Míru. Na trase D by měly jezdit vlaky bez řidiče. Celkové náklady jsou odhadovány na 57 miliard Kč. Metro  D zlepší dopravu v jižní části Prahy (Krč, Lhotka, Libuš) a v dalších sídlištích. Odlehčí metru C a může sloužit i jako náhrada za něj v případě nutných oprav a nenadálých událostí.

Metro vyzdobí čeští umělci, Olbrachtovu Vladimír Kokolia. Zdroj: DPP
Tagy
Pokračovat ve čtení

Související články

Back to top button
Close
Close