Praha

Dopravní podnik chce tramvaje sledovat družicemi

Dopravní podnik Praha (DPP) chce  nakoupit do všech tramvají vícefrekvenční přijímače s anténou, které umožní přijímat signál z evropského navigačního systému Galileo, ale také GPS, Glonass a BeiDou.

Co to bude znamenat? „DPP nahradí 20 let starý systém založený na GPS, takže se lokalizace tramvaje zpřesní na 3,5 metru a hlavně, data budou poskytována cestujícím,“ uvedla Aneta Řehková, mluvčí DPP. Dopravní podnik na projektu spolupracuje s ČVUT, Agenturou GSA, Ministerstvem dopravy ČR a pražským magistrátem. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky je 20 milionů Kč, vítěz má být znám do konce prázdnin.

Přijímače do každé tramvaje

Přijímače globálního navigačního satelitního systému společně nainstaluje DPP do všech tramvají, jde tedy o nákup 838 kusů zařízení. V Evropě je to unikátní projekt. „DPP bude díky tomu jedním z prvních dopravců v Evropě, který bude mít celou flotilu tramvají vybavenou přijímači signálu navigačního systému Galileo,“ dodala Aneta Řehková.

Tramvaj 15 T, stá v pořadí, která začala sloužit Pražanům. Foto Ivan Kuptík

Už jsou sledovány autobusy i metro

V metru monitory se skutečným příjezdem vlaků DPP nainstaloval v prosinci 2019. Na začátku letošního roku už DPP cestujícím poskytuje údaje o skutečných odjezdech autobusů ze zastávek a následně i jejich on-line polohu.

Ovládání tramvají na dálku

„Díky novým přijímačům dosáhneme nejenom zpřesnění lokalizace tramvají, ale pomůže nám to vylepšit další systémy, které v DPP používáme. Umožní to bez zásahu řidiče automaticky ovládat některé důležité funkce u nejnovějších tramvají 15T, jako je například omezení rychlosti do výhybek, v rámci snižování hluku mazání kolejí, vyhlašování zastávek či rozsvěcování v tunelech,“ dodal Petr Witowski, generální ředitel DPP.

Model satelitu, který tvoří součást systému Galileo. Zdroj: Wikipedia

Nejdřív na zkoušku, pak smlouva

Vítěz soutěže musí před uzavřením smlouvy provést zkušební montáž navigačního zařízení do jedné tramvaje 15T a absolvovat funkční zkoušku jeho zapojení, přesnosti odhadu polohy a dalších požadovaných parametrů DPP. Vyhodnocení zkoušek následně provede ČVUT. Dodavatel má za povinnost dodat a nainstalovat zařízení do celé flotily tramvají DPP do 180 dnů od podpisu smlouvy. První tramvaje by svoji aktuální polohu díky novým přijímačům a signálu navigačního systému Galileo měly začít poskytovat v průběhu posledního čtvrtletí letošního roku.

Nepřehlédněte:  První farmářské trhy sezóny téměř bez komentáře
Galileo startuje. Zdroj: Wikipedia
Tagy
Pokračovat ve čtení

Související články

Back to top button
Close
Close