Názory

Proč to také nejde u nás?

Někdy si říkám, že by pro lidi mělo být povinné jezdit za naše hranice, abychom se utvrdili v tom, jak se máme ve srovnání s jinými dobře, nebo naopak, jak to u nás nefunguje.

Já jsem byl nyní s rodinou ve Španělsku a člověk se jenom zlobí, jak některé věci „venku“ fungují a u nás to nejde.

V Praze je téma číslo jedna nedostupné bydlení. Prostě bytů je málo, bydlení je předražené. Na druhou stranu ale kritizujeme oprávněně výstavbu developerů, protože někdy nám přijde, že i ten poslední zelený kousek prostě musí zastavět, a to se nám nelíbí. Jenže, ono to tak být nemusí. Ve Španělsku to funguje tak, že developerská výstavba je zde v porovnání s námi brutální. Lidem to ale nevadí. Proč? Pes je zakopán v územním plánování a přípravě územních celků. Prostě nejdříve postaví silnice, okruhy s kruhovými objezdy a zelenými pásy, zastávkami autobusu.

Potom občanskou vybavenost s obchody i školami a pak tam teprve vystaví sídliště. Jedno zda rodinných domů nebo klasických „paneláků“.  Vše ovšem plánují architekti ve vzájemné spolupráci. Ti od města se postarají o to, aby všude lidé hezky dojeli autem nebo veřejnou dopravou, aby to měli kousek na nákup, k doktorovi a děti si měly kde pohrát. Aby vše vypadalo hezky a upraveně. Ti od developerů pak do připravených parcel vysází domy, které ladí s okolím. Vše je dokonalé a funguje to. Je to jak když hrajete SimCity. Prostě nasázíte silnice, občanskou vybavenost a na parcele jen určíte, kde bude průmysl, byty, volný čas.

„Místo spolupráce je tady věčný boj mezi developery a městem. O nějakém dlouhodobém společném plánování výstavby nemůže být řeč.“

Když se ale vrátíte do pražské reality, narazíte na pravý opak. Místo spolupráce je tady věčný boj mezi developery a městem. O nějakém dlouhodobém společném plánování výstavby nemůže být řeč. Okruh kolem Prahy dodnes není a nebude. Město ani nezačalo vykupovat pozemky. Naopak, v Letňanech, kde je fungující stanice metra a návazný okruh, jsou pole s hopsajícími křečky. Přitom stačí jediné, plánovat a stavět společně! Praha má ohromný dluh v infrastruktuře.

Nepřehlédněte:  Uzavření Nuselského mostu pro automobily - jsme mu blíž, či se to nestane?

Když ale udělám A, musí následovat B. Jinak to nemá smysl. Proč nemůžeme mít politiky, kteří uvažují jednoduše a prakticky a výstavbu uvedou do stavu jakou mají třeba ve Španělsku? Já stále čekám, kdy přijde na magistrát někdo, kdo toto uvede v normální systém práce. Zatím tomu tak není, politici by se měli stydět!     

jan.cizek@ceskydomov.cz

Pokračovat ve čtení

Související články

Back to top button
Close
Close