Krimi

Zabil vozem policistku ve službě. Kdy se probudí zákonodárci?

Připomeňme si šest let starou tragédii, na jejímž začátku byl zdrogovaný řidič, odmítající zastavit policejní hlídce v Brandýse nad Labem, a na konci smrt policistky, mámy dvou dětí… A přestože již píšeme rok 2020, postih motoristů pod vlivem návykových látek se v podstatě nezměnil.

Víkendové služby jsou pro policisty vždycky náročnější. V ulicích je i v noci hodně lidí a alkohol se pije víc než přes týden. V pátek 2. května 2014 zatím ve služebně v Kostelci nad Labem panuje vcelku klidná atmosféra. Slouží i ostřílená praporčice Petra Zajíčková. U policie na Mělnicku pracuje šestnáctým rokem – uniformu oblékla ve dvaceti letech, prošla hlídkovou i dopravní službou. Je vdaná a vychovává dvě malé děti.

Během chvíle se však situace obrací. Přichází akutní prosba o pomoc od kolegů ze sedm a půl kilometrů vzdáleného Brandýsa nad Labem. Ujíždí jim vůz Škoda Octavia, který se pokusili zastavit při běžné silniční kontrole. Mladě vypadající řidič neposlechl a uhání po okresce na Kostelec. Petra Zajíčková jde do akce. Spolu s kolegou mají zatarasit cestu a pokusit se protijedoucí auto zastavit. Mezi poli vystupují ze svého houkajícího vozu a snaží se splnit úkol. Nepodaří se. Automobil sráží policistku (podle obžaloby jel vůz rychlostí mezi 69 a 76 kilometry za hodinu). Tvrdý náraz Zajíčkovou odhazuje, ta zůstává ležet na zemi s otevřenou zlomeninou holenní kosti a vážným poraněním hlavy. Páteční policejní honička se v sekundě mění v boj o život.

Záchranu oblíbené policistky ztěžuje nízká oblačnost, déšť a mlha panující nad středními Čechami. Vrtulník přiletět nemůže, je třeba čekat na sanitku. „Lékař musel pacientce zajistit dýchací cesty a připojit ji k umělé plicní ventilaci,“ popsala zásah Petra Effenbergerová ze středočeské záchranné služby. Zdravotníci převážejí policistku do traumacentra na pražských Vinohradech. Zranění jsou však příliš vážná. I přes snahu lékařů Petra Zajíčková umírá v noci 3. května 2014.

Nepřehlédněte:  Průšvih kvůli vězni Rathovi!

Měl v sobě pervitin

Zatímco se ještě bojovalo o její život, kolegové zjišťovali, kdo smrtonosné auto vlastně řídil. Po střetu škodovka vyvrátila patník a skončila v poli. Testy nejdřív ukázaly, že dvaadvacetiletý řidič Josef Novák seděl za volantem pod vlivem metamfetaminu – ten pochází z pervitinu. Následující výpis z evidence navíc ukázal, že jde o nebezpečného recidivistu. Řídil přes vyslovený zákaz a na svém kontě měl v tu chvíli už jedenáct takových zákazů. Řada lidí tak mluví o dokonané vraždě. Pražský vrchní soud nakonec potvrdil verdikt nižší instance – Nováka poslal do vězení na 16,5 roku. Že do auta sedl bez povolení, a navíc zdrogovaný, byla přitěžující okolnost.

Řidiči pod vlivem se množí

Deset dnů po tragické události vedení policejního sboru uspořádalo v Mělníku své dlouholeté kolegyni pohřeb se všemi poctami. Do krematoria dorazil ministr vnitra Milan Chovanec i policejní ředitel Tomáš Tuhý. Vchod na hřbitov obsadila čestná stráž jízdní policie, na počest zazněly i tři čestné salvy a česká hymna.

„Bylo nám ctí, že jste sloužila u policie,“ rozloučil se Tuhý s kolegyní. Díky veřejné sbírce, daru Středočeského kraje a kontu Unie bezpečnostních složek dostala pozůstalá rodina přes 1,5 milionu korun. „Vím, že žádné peníze nemohou nahradit ztrátu blízkého člověka. Přesto bychom rádi její rodině pomohli alespoň symbolicky,“ pronesl středočeský hejtman Josef Řihák, když za kraj daroval 50 tisíc korun.

Smrt Petry Zajíčkové restartovala diskusi, jestli není na čase zpřísnit tresty pro zfetované řidiče a ty, kdo nerespektují zákaz řízení. Že je to správná myšlenka, ukázal hned následující den, kdy v sobotu 3. května 2014 mohlo dojít k podobné tragédii. Policisté nedaleko Byšic na Mělnicku chtěli zastavit vozidlo značky Chrysler. Vůz ale nezastavil a naopak zrychlil. Hlídka stačila těsně uskočit. Po chvíli pronásledování policisté automobil našli. Stál odstavený a řidič na místě spolujezdce předstíral spánek. Dechová zkouška ukázala, že za volantem seděl pod vlivem alkoholu – v krvi měl 1,47 promile. Databáze pak ještě odhalila, že si vysloužil už čtyři zákazy řízení kvůli vysokému překročení povolené rychlosti a alkoholu.

Nepřehlédněte:  Muž, který ohrožoval řidiče tramvaje, míří do vazby

O šest let později není bohužel situace jiná. Řidičů s několikanásobnými zákazy řízení jsou desítky, ale přesto usedají za volant. Čeká se snad na další tragédii, která by konečně pohnula zákonodárce k razantnějšímu řešení přestupků arogantních motoristů?

Tagy
Pokračovat ve čtení

Související články

Back to top button
Close
Close